Komunikat
  • Przypominamy, że od 1 lutego 2023 r. obowiązują krótsze dyżury Starostwa Powiatowego w Bełchatowie. We wtorki zarówno urząd jak i kasa czynne są do godz. 17. ∗
Piątek 26 kwietnia 2024

Zmiany dotyczące składania ofert na realizację tzw. "małych grantów"

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 4 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 4 =
Przypominamy, że oferty realizacji projektów w trybie tzw. „małych grantów” składane są z inicjatywy organizacji – a nie w odpowiedzi na ogłoszony przez samorząd otwarty konkurs ofert. Ponadto w ustawie...

Przypominamy, że oferty realizacji projektów w trybie tzw. „małych grantów” składane są z inicjatywy organizacji – a nie w odpowiedzi na ogłoszony przez samorząd otwarty konkurs ofert. Ponadto w ustawie o pożytku są inne, istotne rozróżnienia między ofertami składanymi w trybie uproszczonym („małym grantem”), a ofertami składanymi w trybie konkursowym. Przede wszystkim realizacja zadania w trybie uproszczonym może trwać maksymalnie 90 dni, a wysokość dotacji na takie zadanie nie może przekroczyć 10 tys. zł. Jedna organizacja nie może otrzymać więcej niż 20 tys. zł na wszystkie zadania w trybie uproszczonym w danym roku kalendarzowym.
Oferty, które zostaną złożone do 9 maja 2016 r. na dotychczas obowiązującym wzorze będą rozpatrywane wg starych trybów i obowiązywać do nich będą poprzednie wzory i formularze.

Od 10 maja 2016 r. wszystkie oferty na realizację zadań w trybie „małych grantów” muszą być składane na nowym wzorze (nowe wzory w załączeniu do informacji).


Oferta na „mały grant” – najważniejsze zmiany
Nowy wzór oferty realizacji zadania w trybie „małych grantów” wprowadza uproszczenia.
Organizacja jest zobowiązana do podania kilku kluczowych informacji:
- dane oferenta /oferentów,
- opis zadania publicznego,
- wskazanie celu realizacji zadania,
- miejsce realizacji zadania,
- wskazanie grup odbiorców,
- przewidywany wkład osobowy lub rzeczowy,
- zakładany rezultat zadania,
- szacunkowa kalkulacja kosztów.


Warto zwrócić szczególną uwagę na kosztorys, z którego usunięto podział na kategorie kosztów (merytoryczne, koszty obsługi, inne koszty) oraz kolumny narzucające podanie sposobu kalkulacji każdego z kosztów. W nowym wzorze oferty realizacji zadania w trybie uproszczonym („małych grantów”) kosztorys składa się z czterech kolumn:
- rodzaj kosztu,
- wartość kosztu (nazwa w tabeli: koszt całkowity),
- wysokość środków z dotacji (nazwa w tabeli: do poniesienia z wnioskowanej dotacji) ,
- wysokość wkładu własnego (nazwa w tabeli: do poniesienia ze środków finansowych własnych, środków pochodzących z innych źródeł, wkładu osobowego lub rzeczowego) – dla zadań w formie wspierania (czyli takich, gdzie obowiązkowy jest wkład własny).

Po raz pierwszy we wzorze realizacji zadania publicznego – w jego kosztorysie – uwzględniono wkład rzeczowy. Dodatkowo uproszczona oferta nie przewiduje „rozbijania” wkładu własnego na poszczególne źródła finansowania zadania. Zatem organizacja składając taką ofertę, nie ma obowiązku podawania, skąd dokładnie będzie pochodził wkład własny – podaje się jedynie jego kwotę oraz wskazuje, które koszty i w jakiej wysokości zostaną z niego pokryte.
Jedynym załącznikiem składanym do oferty jest potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia aktualnego wyciągu z rejestru lub ewidencji. Dotyczy to tylko tych organizacji, które nie są zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. Organizacje posiadające wpis do KRS nie mają obowiązku – zgodnie z wzorem – załączać żadnych załączników.
Sprawozdanie z realizacji „małego grantu” – najważniejsze zmiany
Sprawozdanie, jak ma to w zwyczaju prawodawca, jest lustrzanym odbiciem oferty. Przewidziano zatem miejsce na opisanie wykonanego zadania, wskazując przy tym osiągnięty cel, miejsce realizacji, grupy odbiorców oraz wykorzystany wkład własny.
Drugim punktem w nowym sprawozdaniu jest opis rezultatów. Cały wzór sprawozdania zamyka zestawienie wydatków.
Tabela opisująca wydatki w sprawozdaniu z realizacji „małych grantów” zawiera pozycje:
- nazwa wydatku,
- numer dokumentu księgowego,
- data wystawienia dokumentu księgowego,
- łączna kwota wydatku,
- podanie wysokości kwoty wydatkowanej z dotacji,
- podanie wysokości kwoty wydatkowanej z wkładu własnego (nazwa w tabeli: wydatek poniesiony ze środków finansowych własnych, środków pochodzących z innych źródeł, wkładu osobowego lub rzeczowego),
- data zapłaty.


Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na przedostatnią kolumnę w tabeli wydatków. Dotychczas organizacje nie były zobowiązane do podawania dokumentów, które poświadczają wydatki wkładu osobowego. Nowy wzór zakłada, że należy udokumentować nie tylko wkład osobowy, ale również rzeczowy – o ile był kalkulowany w ofercie na realizację zadania.

W razie pytań czy wątpliwości prosimy o kontakt z p. Moniką Selerowicz – pełnomocnikiem starosty ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi: tel. 44 635 86 14; adres mailowy: mselerowicz@powiat-belchatowski.pl.

Formularz oferty. (pdf) 0.06mb (Pobrań: 177)
Formularz sprawozdania. (pdf) 0.06mb (Pobrań: 172)
← powrót