Komunikat
  • Przypominamy, że od 1 lutego 2023 r. obowiązują krótsze dyżury Starostwa Powiatowego w Bełchatowie. We wtorki zarówno urząd jak i kasa czynne są do godz. 17. ∗
Wtorek 23 kwietnia 2024

Dźwięk jako terapeuta

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 8 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 8 =
Kąpiel dźwiękowa, masaż dźwiękiem – takie między innymi metody terapii wprowadzone zostały w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Bełchatowie. Według naukowców terapia dźwiękiem powoduje obniżenie poziomu napięcia emocjonalnego oraz stresu u dziecka, co ma korzystny wpływ na efektywność zajęć edukacyjno-wychowawczych.
 
glowne
- Pedagogika specjalna polega na ciągłym poszukiwaniu nowych metod i form pracy, aby bardziej efektywnie oddziaływać na dziecko niepełnosprawne – mówi Małgorzata Stemplewska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Bełchatowie. - Od półtora roku stosujemy również terapię dźwiękiem i widzimy, że przynosi wymierne efekty, uczniowie chętnie przychodzą na te zajęcia, bo poprawia się ich samopoczucie, aktywnie uczestniczą w ćwiczeniach i zadaniach. Dźwięk eliminuje u nich napięcia mięśniowe i emocjonalne. Poza tym prowadzimy także zajęcia z dogoterapii, hydroterapii i hipoterapii.

Terapia dźwiękiem oparta jest na wprowadzenie dziecka w stan relaksu z wykorzystaniem instrumentów takich jak misy terapeutyczne Petera Hessa, monochord, tank drum, oraz czynnym muzykowaniu na tych instrumentach, przy aktywnym udziale dzieci.

- Efekty pracy dźwiękiem widzimy w wyciszeniu i rozbudzeniu zainteresowań u naszych podopiecznych – mówi Andrzelika Kuśmierek, pedagog z SOSW. - Instrumenty muzyczne wykorzystywane w tej formie terapii, angażują wszystkie zmysły, dlatego zajęcia z ich użyciem są aktywną formą wspierania rozwoju dzieci oraz ich edukacji. Swym niecodziennym i oryginalnym brzmieniem oraz wibracją wprowadzają do zabawy elementy relaksu, radości oraz tajemniczości.

Z kolei masaż misami terapeutycznymi rozluźnia napięcie mięśniowe, uspokaja, a także może zadziałać przeciwbólowo.

- Odbywa się on przez ułożenie mis dźwiękowych bezpośrednio na ciele dziecka, zwykle w pozycji leżącej, w miejscach, które chcemy pobudzić, rozluźnić czy zminimalizować ból – tłumaczy Marzena Wesołowska, pedagog z SOSW. - Każda z mis posiada odpowiednią, indywidualną dla siebie, częstotliwość. Drgania wywołuje się poprzez uderzenie w ich powierzchnię filcową pałką.

Wykorzystywanie rzeczywistych instrumentów budzi dużo większe zainteresowanie dziecka i chęć uczestnictwa w zajęciach niż odtwarzanie muzyki ze sprzętu elektronicznego. Możliwość wspólnego grania na instrumentach przez ucznia i terapeutę w niezwykły sposób pozwala na przełamywanie barier i lęków.
Krzysztof Borowski
Rzecznik prasowy
Starostwo Powiatowe w Bełchatowie
← powrót