Wtorek 18 czerwca 2019

Forum dla rozwoju lokalnego biznesu

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 3 =
Skąd wziąć pieniądze na rozwój firmy, jak nie paść ofiarą oszustów internetowych, jak przekazać firmę dzieciom czy czego można nauczyć się od Chińczyków? Na te i wiele innych pytań lokalni przedsiębiorcy znaleźli odpowiedzi podczas IV Forum Gospodarczego Powiatu Bełchatowskiego, zorganizowanego przez samorząd powiatu. W wydarzeniu wzięło udział 250 osób.
zdjęcie
Na IV Forum Gospodarcze Powiatu Bełchatowskiego złożyły się wykłady i panele dyskusyjne w salach konferencyjnych hotelu „Wodnik” w Słoku oraz prezentacje możliwości wspierania biznesu na stoiskach wystawienniczych kilkunastu instytucji i podmiotów. Dla przedsiębiorców była to okazja do zdobycia wiedzy, nawiązania kontaktów, wymiany doświadczeń i inspiracji. Jak powiedziała Dorota Pędziwiatr, starosta bełchatowski, główny organizator i gospodarz wydarzenia, zakres tematyczny tegorocznego forum był odpowiedzią na potrzeby i sugestie lokalnych firm. - Liczę na to, że w tym roku również będą nam państwo wskazywać zagadnienia do następnych tego rodzaju spotkań – dodała starosta, a dużą część swojego wystąpienia poświęciła znaczeniu lokalnego biznesu dla rozwoju regionu i podziękowaniu przedsiębiorcom za ich wkład w gospodarczą kondycje powiatu bełchatowskiego.

-  Praca we własnym biznesie, to praca 24 godziny na dobę – zwróciła się do uczestników forum starosta Dorota Pędziwiatr. - Prowadzenie własnej firmy hartuje ducha, uczy pokory i szacunku dla pieniędzy. Uważam, że właśnie w prywatnych firmach tkwi bardzo duży potencjał. Chylę czoła przed państwa dokonaniami i wysiłkiem. Gratuluję pomysłów i sukcesów, jakimi są udziały w prestiżowych konkursach czy nowe kontrakty. Naszym celem, a więc misją samorządu jest wspieranie was po to, by zleceń było jak najwięcej, bo to również przekłada się na nowe miejsca pracy.

Czego można nauczyć się od Chińczyków? 
W wykładzie inaugurującym wydarzenie Andrzej Szumowski zachęcał przedsiębiorców do obserwowania i uczenia się od innych, analizowania ich dokonań na osi czasu, zwracając uwagę na słowa George Santayana: „Ci, którzy nie pamiętają o przeszłości, są skazani na jej powtarzanie”. Jako wzór godzien naśladowania wskazał Chińczyków.

- Europa przeżywa kryzys, w który sama siebie wpędziła. Tymczasem na wschodzie budzi się gigant. Chiny. Synonim kraju, który przede wszystkim chce najwięcej i najtaniej sprzedawać. Chińczycy potrafią patrzeć 50 lat naprzód – mówił Andrzej Szumowski. - My, Europejczycy, traktujemy siebie jako pępek świata, ale spójrzcie, jak wygląda mapa globu z perspektywy Chin. Całkiem inaczej, prawda? Uważam, iż trzeba zintensyfikować wszystkie wysiłki na wszystkich polach, by bronić naszych dobrych marek, w tym polskich. Światu powinniśmy proponować przede wszystkim innowacje i polski design.

Z wielkim szacunkiem Szumowski zwrócił się do audytorium, nazywając przedsiębiorców solą tej ziemi. - Nie ma tutaj na sali ludzi przeciętnych, są tylko wielcy. Ale przed wami długa drabina, która nigdy się nie skończy, dodał.

Przestępcy internetowi są bardzo czujni
Ciekawe informacje i praktyczne porady dotyczące ochrony przed przestępstwami przy użyciu Internetu przekazał uczestnikom forum Marek Rośniak, funkcjonariusz Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją Komendy Powiatowej Policji w Bełchatowie. Jednym z proponowanych zabezpieczeń przed cyberprzestępczością są silne hasła do rachunków bankowych czy mobilnych urządzeń. Hasło powinno zawierać litery i cyfry, np. jakąś sentencję, której słowa przeplatają się z datami. - Nie logujcie się do kont korzystając z darmowych hotspotów czy wi-fi w miejscach publicznych, restauracjach czy środkach komunikacji publicznej – mówił Marek Rośniak. Policjant polecił też zaopatrzyć się w folię personalizacyjną do naklejenia na ekran telefonu czy laptopa, która utrudnia osobom postronnym zobaczenie wpisywanego hasła. Najważniejszy jest rozsądek i trochę powściągliwości. Należy uważać na to, co wrzucamy do sieci. Pochwalenie się znajomym na portalach społecznościowych, że jesteśmy w ciepłych krajach na urlopie, to dla przestępców cenna informacja, że nie ma nas w domu czy biurze.

Odważne bizneswomen uważnie obserwują, uczą się na błędach
Popularnością wśród uczestników forum, a przede wszystkim uczestniczek, cieszyła się dyskusja pt. „Być kobietą w biznesie”. Trzy panie, spełnione kobiety i bizneswomen, opowiedziały o swoich doświadczeniach i przemyśleniach. Na pytanie, co to znaczy być kobietą w biznesie i gdzie tkwi klucz do sukcesu, odpowiedziały:

- Kobieta biznesu to kobieta odważna. Ja najwięcej nauczyłam się z moich porażek – Jagoda Grzejszczak, Jagodowa Babeczka. - Bywa, że nie dajemy sobie rady, i to trzeba umieć sobie powiedzieć. Skąd wziąć siłę do pokonywania problemów? Siłę trzeba znaleźć w sobie.

- Nierzadko ważny jest łut szczęścia, szczęśliwe przypadki. By móc je zauważyć i rozpoznać potrzebna jest spostrzegawczość, a także umiejętność słuchania innych – Anna Olejniczak, właścicielka Interlogos S.C.

- Mnie cieszy rozwój innych osób i na to stawiam. Moim celem jest szczęście osób, z którymi współpracuję – przyznała Magdalena Zdrenka, dziennikarka.

Główna tajemnica mądrej "Dynastii" i o walce ze smokiem o imieniu smog
Wiele osób wybrało panel dyskusyjny na temat sukcesji, czyli o przekazaniu firmy następcom. Eksperci, tj. Marek Kubara – właściciel firmy oraz doradcy Paweł Brzeziński i Michał Mieszkiełło omówili dobre praktyki sukcesji, wskazali najczęstsze błędy popełniane w tym procesie. Jednogłośnie przyznali, że podstawowym warunkiem udanej sukcesji jest zgoda w rodzinie. Ci, którzy zainteresowali się tematem smogu, poznali raport NIK z roku 2018 o stanie powietrza w Polsce, z którego wynika, iż 45 na 100 polskich miast jest mocno zanieczyszczonych. Przedstawiciel WFOŚIGW w Łodzi zachęcał do skorzystania ze środków z przeznaczeniem na wymianę pieców w ramach programu „Czyste powietrze”. Pojawił się też wątek elektrycznych samochodów. O swoim patencie na stacje doładowujące mówili przedstawiciele Centrum Elektrycznego ANIA.

Odpowiedzi na pytanie, jak znaleźć właściwego, dobrego pracownika poszukiwali uczestnicy warsztatów employer branding. O wykwalifikowanego kandydata jest coraz trudniej, trudniej jest go także zatrzymać dłużej. Prowadzący szkolenie pokazali praktyki stosowane w dużych miastach, gdzie istnieje już zjawisko „rynku pracownika”. Lokalnym przedsiębiorcom zalecali obiektywne i uczciwe ogłoszenia na temat swoich ofert. Należy wspomnieć, że bardzo ciekawe były także dyskusje o potrzebach kształcenia zawodowego młodzieży. Zachęcano przedsiębiorców do szerszego otwierania drzwi swoich firm dla stażystów i praktykantów.

Pomogli nam
Stałym tematem agendy Forum Gospodarczego Powiatu Bełchatowskiego są możliwości zdobywania pieniędzy na rozwój firmy. Te informacje zostały przekazane podczas panelu w sali konferencyjnej, a także na stoiskach partnerów wydarzenia. Partnerami IV FGPB byli Bełchatowsko Kleszczowski Park Przemysłowo Technologiczny, Fundacja Rozwoju Gminy Zelów, Powiatowy Urząd Pracy w Bełchatowie, Bank Pekao S.A., Bank Gospodarstwa Krajowego, Centrum Elektryczne Ania, Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych, Agencja Rozwoju Regionalnego ARREKS, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Bełchatowie, ZSP nr 4 w Bechatowie, Centrum Obsługi Przedsiębiorców w Łodzi, Haering Polska, GrowHR, Najwyższa Izba Kontroli, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, Społeczna Akademia Nauk, Biuro ds. Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym SAN oraz Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie.

Wśród uczestników forum zostały rozlosowane nagrody (kamera, zegarki dla aktywności sportowej), przekazane przez Społeczną Akademię Nauk. Przedsiębiorcy chętnie dyskutowali między sobą podczas przerw kawowych i obiadu. Swoje uwagi i pomysły, dotyczące forum, przekazali organizatorom wypełniając ankiety. Będą one wzięte pod uwagę przy planowaniu kolejnego wydarzenia. Głównym organizatorem forum jest bełchatowskie starostwo, współorganizatorem Regionalna Izba Gospodarcza. Partner strategiczny – PGE GiEK S.A. wsparło przedsięwzięcie sumą 20 tys. zł. Wydarzeniu patronował Zbigniew Rau, Wojewoda Łodzki.
Agnieszka Zawodzińska
Zespół ds. Promocji
Starostwo Powiatowe w Bełchatowie
Zdjęcia:  Michał Błaszczyk
← powrót