02-01-2017
Minął pierwszy tydzień funkcjonowania północnej obwodnicy Bełchatowa. Mieszkańcy miasta już zauważyli mniejszy ruch, zwłaszcza samochodów ciężarowych, które do tej pory przejeżdżały przez główne arterie, powodując korki i utrudnienia w ruchu. Budowa 11-kilometrowej obwodnicy zakończyła się faktycznie cztery miesiące wcześniej przed kontraktowym terminem.
Obwodnica jest fragmentem drogi krajowej 74 (dawna DK 8) i obiega miasto w części północnej. Jej zadaniem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego (głównie ciężkiego) z centrum miasta i tym samym usprawnienie przejazdu na trasie Wrocław - Piotrków Trybunalski - Warszawa. Droga ma swój początek na węźle w okolicy Helenowa i biegnie dalej przez Zawady, Ławy, Domiechowice, aż do Nowego Świata. Obwodnica jest drogą klasy „GP” (główna ruchu przyśpieszonego), dysponującą 3 pasami ruchu (po 3,5 metra szerokości każdy). Dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym, naprzemiennie. Ma to ułatwić przede wszystkim wyprzedzanie samochodów ciężarowych.
W ramach przedsięwzięcia zbudowano cztery bezkolizyjne węzły drogowe: dwa umożliwiające wjazd ze starej trasy na obwodnicę i dwa zapewniające komunikację z drogami wojewódzkimi nr 484 i 485, a ponadto dziewięć wiaduktów i jeden most. Przebudowane zastały również odcinki dróg istniejących przecinających nową obwodnicę, zlikwidowano liczne kolizje z istniejącą infrastrukturą, a także wybudowano urządzenia służące ochronie środowiska i bezpieczeństwu ruchu drogowego. Umowę na budowę obwodnicy Bełchatowa podpisano 31 grudnia 2014 roku. Wykonawcą była firma Budimex S.A. która złożyła najkorzystniejszą ofertę na kwotę 145.651.197,27 złotych. Inwestycja była dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
W oficjalnym otwarciu obwodnicy Bełchatowa wzięli udział przedstawiciele ministerstwa transportu, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, politycy oraz samorządowcy.
W ramach przedsięwzięcia zbudowano cztery bezkolizyjne węzły drogowe: dwa umożliwiające wjazd ze starej trasy na obwodnicę i dwa zapewniające komunikację z drogami wojewódzkimi nr 484 i 485, a ponadto dziewięć wiaduktów i jeden most. Przebudowane zastały również odcinki dróg istniejących przecinających nową obwodnicę, zlikwidowano liczne kolizje z istniejącą infrastrukturą, a także wybudowano urządzenia służące ochronie środowiska i bezpieczeństwu ruchu drogowego. Umowę na budowę obwodnicy Bełchatowa podpisano 31 grudnia 2014 roku. Wykonawcą była firma Budimex S.A. która złożyła najkorzystniejszą ofertę na kwotę 145.651.197,27 złotych. Inwestycja była dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
W oficjalnym otwarciu obwodnicy Bełchatowa wzięli udział przedstawiciele ministerstwa transportu, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, politycy oraz samorządowcy.